29/1 -10

Kanada, världens näst största land.

    På SO-lektionen idag fick vi äntligen börja samla information om länderna vi valt.Efter krångel med bokning av datorer känns det bra att äntligen komma igång. Jag har valt att arbeta med ett ämne åt gången och jag ska börja bloggandet med att skriva lite allmän information och fakta om landet.

    Kanada är det land i Nordamerika som ligger norr om stormakten USA. Med 33 miljoner invånare utspridda på 9.9 miljoner kvadratkilometer mark, är de även ett av världens mest glesbefolkade land, bara 3,5 invånare/kvadratkilometer. Det gränsar till nordpolen och USA och har kust i både Stilla havet och Atlanten. Kanada är hela 22 gånger större än Sverige. 

    De båda officiella språken Engelska och Franska, härstammar från den brittiska och franska koloniseringen under 1500 och 1600-talet.

Valutan i Kanada heter kanadensisk dollar. En dollar motsvarar ungefär 7 svenska kronor. Den konstitutionella monarkin styrs av drottning Elisabeth ll, med hjälp av en generalguvenör, ministrar pch tjänstemän.

   Så det här är ungefär det jag har att skriva för den här gången(; Nästa inlägg kommer handla om Kanadas geografi!


Kommentarer
Postat av: Barbro

Du har verkligen skrivit en jättefin inledning - du har all anledning att vara nöjd med dig själv. Fortsätt nu så här så lovar jag att gå in och läsa lite då och då :)

2010-02-02 @ 14:34:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0